Besökare

tisdag 21 december 2010

Sista sortens julgodis för i år...

Nu är det färdigstädat, färdigpyntat och idag har Erik bakat bröd och jag har gjort mitt sista julgodis för i år. Våra jular är oftast helt fullbokade med besök hit o dit. Kan tyckas lite jobbigt o visst är det det, men trevligt också. Dessutom har vi ett antal födelsedagar som infaller runt jul, som gör att det blir extra stressigt, men också extra kul.

Så, såhär ser vår juldagar ut i år:
22:e: vi går hem till min mamma på em där hon ger lite julklappar till barnen o vi ger lite till henne.
23:e fyller Eriks pappa år. Då är vi där och firar och sover över till...
24:e julafton, som vi i år firar hos Eriks familj. I år är även Eriks storasyster m familj med, så det blir 5 barn där våran Lea (5 år) är äldst! Vi sover även över denna natt.
25:e fyller Noel 3 år. Vi åker hem tidigt och under dagen kommer familj o släkt o firar. Även min bror fyller den här dagen, men sen Noel föddes så firar vi bror i början av januari istället.
26:e är det julmiddag hos Eriks mormor med hela deras släkt.

Ja, fullt upp som sagt, men härligt med så många underbara människor att fira med!

Idag har jag som sagt gjort mitt favoritjulgodis, en variant av Toffifee. Självklart blir det aldrig som originalet, men goda är de!

 Här kommer receptet för ca 40st:
  • 1 dl socker
  • 1 dl grädde
  • 1 dl sirap
  • 1 tsk vaniljsocker
  • ca 40 hasselnötter
  • 100 g nougat
  • 50 g mörk choklad

Koka upp grädde, vaniljsocker, socker och sirap och sjud tills kulprovet funkar
Om man vill så kan man rosta hasselnötterna i en varm stekpanna tills det börjar knäppa i dom. Lägg dem sen i en handduk och gnugga bort skalen.

Häll upp smeten i knäckformar. Fyll bara till hälften o tryck i en nöt i varje.

Smält nougaten och lägg den i en spritspåse i plast eller i en fryspåse. Spritsa en klick på varje kola. Ställ kallt medan du smälter choklad.

Smält chokladen och lägg även den i en spritspåse eller fryspåse. Klipp ett litet hål och spritsa en mindre klick över nougaten. Ställ kallt.
Kram från mig!

2 kommentarer:

  1. Det låter gott. Blir något att testa nästa år :) Hoppas ni får er riktigt fin och mysig julafton! GOD JUL! kram

    SvaraRadera
  2. Varför vänta tills nästa år??? :O

    SvaraRadera