Besökare

måndag 6 december 2010

Ännu mera julgodis...

Idag har barnen varit tillbaka på dagis igen (ja, när jag är färdigutbildad ska jag börja säga förskola). När Eneas sov så gjorde jag ännu en julgodissort. Jag hade nog inte tänkt att göra fler, med tanke på att jag har knäck och toffifee kvar som jag sen innan bestämt att jag ska göra. När jag igår var inne på min vän Mias blogg och läste att hon gjort Bountybollar, kunde jag inte motstå att testa dessa. De verkade vara så goda. Och japp, det var de också. Nog det godaste julgodis jag gjort tror jag. Eller i alla fall delad första plats med toffifeen som kommer framöver.

Jag fick frågan hur vi ska hinna äta upp allt med tanke på att jag bakar så mycket och gör så mycket julgodis. Jag svarade att jag tänker bjuda på allt när Noel fyller 3 år på juldagen. Sen har jag heller inget emot att äta julkakor och godis långt efter att julen är över!

Recept (ca 40 st i chokladbollstorlek)
  • 50 g smör
  • 2 dl grädde
  • 1/2 dl florsocker
  • 1/2 dl sirap
  • en påse kokos (200g)
  • 200g ljus choklad (jag valde mörk istället, blev precis lagom sött, men det är ju en smaksak)
Koka smör, grädde, florsocker och sirap i en kastrull i ca 5-8 min, tills smeten blir lite tjockare o segare. Blanda sen i kokosen. Låt smeten svalna lite. Forma sen smeten till bollar och lägg i kylen i ca 1 timme. Smält chokladen och doppa kokosbollarna i den med en gaffel. Jag la sen bollarna på ett galler för att stela, men annars går det lite bra att lägga dem på ett bakplåtspapper. Förvara dem kallt. Njut!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar