Besökare

torsdag 25 november 2010

Söta saker!

bloggen Söta saker finns massa goda, söta saker som man gärna vill testa på. Söta saker finns även som bok och om man vill så kan man tävla om den, så det är det jag gör nu genom att baka nåt från denna blogg.
Noel fyller ju 3 år på juldagen och jag valde att baka något som jag vet att barnen gillar och som ser lite kul ut också. Chokladsnitt med pärlsocker har man ju sett förut, men jag tyckte att det verkade kul att testa varianten med strössel istället.


Chokladsnitt (ca.30 st)

  • 100 g margarin eller smör
  • 1 dl socker
  • 2½ dl vetemjöl
  • 2 msk kakao
  • ½ tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 ägg
Till pensling och garnering:
  • lätt uppvispat ägg
  • strössel (jag valde nalleströssel)

Blanda alla ingredienser till en deg. Rulla till 3 längder och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper på. Platta till dem lite. Pensla med ägg och häll på valfritt strössel. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca.15 min. Skär dem i sneda bitar (ca.2cm breda) medan de fortfarande är varma.

Lycka till!

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad trevligt att hitta till din blogg! Sedan jag fick ett nytt kök förra året så har jag försökt bli bättre på att baka. Kanske vill Örebroarna ha lite kakor till jul...
    Tack för tipsen!
    /Maria (Emilias mamma)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du tittar in! Ja om jag känner dessa Örebroare rätt, så är det inte helt fel att ta med kakor när man kommer dit :-) Om jag ska rekommendera nån kaka av de jag lagt upp hittills, så är det Snickerskakorna. Supersnabba att göra och bland de godaste jag ätit! Hälsa Leif!
    Martina

    SvaraRadera
  3. Jag vill också ha nalleströssel - vart köpa?

    SvaraRadera
  4. Nalleströsslet har jag köpt på ICA här i Söderköping. Däremot var det för halva priset, så det kanske ska utgå ur sortimentet, ingen aning. Det är mycket populärt här hemma kan jag säga! Kram

    SvaraRadera