Besökare

måndag 22 november 2010

En farligt god kaka...

Barnen blev hemma idag med. Har försökt att vara effektiv, men det är lättare sagt än gjort.


Det jag hade planerat att hinna med idag: (innan jag visste att barnen skulle va hemma ;-)
  • baka (helst 2 sorters kakor)
  • bädda rent hos barnen
  • diska
  • göra potatismos till middag och till bebismat
  • städa på toaletten


Hittills har jag gjort potatismos och bakat en sorts kaka, Snickerskaka. Förhoppningsvis har jag prickat av ett par saker till innan Erik kommer hem. Då ska vi nämligen göra årets pepparkaksdeg :-)


Recept på Snickerskakorna jag gjorde idag:
  • En burk jordnötssmör (350g)
  • 2 dl sirap
  • 1 dl socker
  • 1dl kokos
  • 2 msk vaniljsocker
  • 10 dl cornflakes
  • ca. 200-300g blockchoklad




Blanda ihop de 5 första ingredienserna i en kastrull. Värm det tills allt "smält" ihop, inte koka. Ta av kastrullen och blanda i cornflakes. Rör om ordentligt. Platta ut degen/smeten i en form (ca.20x30cm). Kyl den en stund medan du smälter blockchokladen. Jag tycker om mörk choklad så jag valde det, men med ljus blir det kanske mer som riktig Snickers. Däremot hade jag inte tillräckligt mycket hemma, så jag smälte nougat och blandade i chokladen (blev mycket gott!). Bred sen ut chokladen på kakan och ställ in den i kylen igen. Innan jag ställde min i kylen toppade jag den med salta jordnötter (också ett stort plus kan jag säga!). När ni sen ska skära upp den, är mitt tips att inte göra för stora bitar. Kakan är väldigt god, men också väldigt söt, så en ganska liten bit är lagom. Men det avgör man ju själv såklart!


Lycka till!


Ps. Det blir ca.30-35 stycken kakor med det här receptet. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar