Besökare

tisdag 23 november 2010

Inatt jag drömde något som jag aldrig drömt förut...

Jag drömde inatt att jag var en skådespelare av nåt slag. Eller ja, jag måste ha varit det för jag och nån mer (minns ej vem) var nämligen hembjudna till Ingmar Bergman, inte illa va? Med tanke på att han inte ens lever. Mitt i drömmen, när jag lite nervöst gick omkring och studerade Ingmars fina inredning, väcks jag av Lea som vill se på Bolibompa. Tillbaka till verkligheten. Det närmaste jag kommit Bergman var när jag och Lea var statister i en tysk film för ett par år sen. Inte riktigt samma sak...


I alla fall...
När Erik kom hem igår gjorde vi pepparkaksdeg. Själv är jag uppväxt med köpedeg och har aldrig tänkt på att man skulle göra egen. Min familj hade mycket traditioner kring jul, med pepparkaksbak och pappa som gjorde pepparkakshuset. Men att göra egen deg fanns inte med bland våra traditioner. Erik är däremot uppväxt med hemmagjord deg, så när vi gifte oss valde vi att satsa på det. Jag trodde innan att det skulle vara så krångligt att göra egen deg, med tji fick jag! Nu kan jag inte förstå varför vi aldrig gjorde det hemma hos oss. Det är: 1. MYCKET godare 2. är billigare 3. superenkelt att göra 4. roligt för barnen att vara med 5. ganska roligt för vuxna att göra. 6. MYCKET godare (krävs att sägas igen!)







För er som inte har receptet så kommer det här:
  • 300g smör (OBS! Riktigt smör!)
  • 5 dl socker
  • 1 dl sirap
  • 2 dl vatten
  • 2 msk ingefära
  • 4 msk kanel
  • 2 msk nejlikor
  • 4 msk finstött kardemumma
  • 1 msk bikarbonat
  • 15 dl vetemjöl
Rör smör, socker och sirap smidigt (för hand eller med maskin).
Tillsätt vatten, kryddor och bikarbonat.
Arbeta sen i mjölet.
Häll upp degen på bakbordet och arbeta degen smidig. Du behöver nog lite mer mjöl nu, men tänk på att inte ha i för mycket eftersom du använder mjöl när du bakar pepparkakorna också.
Lägg degen i plastfolie och låt vila minst 1 dygn i kylen.






På den här satsen får du ca. 250 pepparkakor, så man kan absolut halvera den. Vi gjorde en hel sats, men då ska jag använda en hel del till peparkakshuset. (som ni kommer få se senare i december ;-)


LYCKA TILL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar