Besökare

söndag 28 november 2010

En klassiker...

Det blev ingen dansuppvisning idag. Vi valde att inte åka, bl.a på grund av det väldigt egendomliga vädret. Istället åt vi tacos och sen klädde vi på oss ordentligt, satte Eneas i bärselen, tog varsitt barn i handen och gick ut i snön. På torget var det dans runt granen och efteråt fick alla barn godispåsar (Noel tog 2st för säkerthets skull!). Sen satte vi Lea och Noel i våra nyinköpta pulkor och gick genom sta'n till julmarknaden. Det blev en ganska mysig dag trots att det inte blev riktigt som planerat!

Nu tänkte rekommendera er att baka klassiska nötkakor. Vi gjorde dem hemma ibland när jag var liten och hos Erik gör de såna då o då. Själv har jag aldrig bakat dem, så nu var det på tiden tyckte jag. Det som man måste ha för att göra dess kakor är någon typ av nöt-kvarn-malar-grej. Jag har ingen egen utan lånade svärmors charmiga nöt-kvarn-malar-grej


Recept för ca. 30 kakor:
  • 3 dl hasselnötkärnor (200g)
  • 25 g margarin
  • 2, 5 dl socker
  • 2 ägg
Mal nötterna, men lägg undan 30-35 nötter till garnering. Smält margarinet och låt det svalna. Blanda de malda nötterna med sockret, äggen och margarinet. Forma smeten till bollar (typ chokladbollstorlek) och lägg på plåt med bakplåtspapper. Tryck ner en nöt i varje kaka. Grädda kakorna mitt i ugnen i 200 grader, ca.10 minuter. Låt dem kallna på galler.



Lycka till!



1 kommentar:

  1. Yeah vad bra, nu kan jag kommentera =)
    Vad gott med nötkakor, en klassiker som vi gör alldeles för sällan här hemma
    Hoppas ni haft en bra första advent!!
    Kram mia

    SvaraRadera