Besökare

fredag 19 november 2010

Stylad lampa!

Idag är barnen lediga från dagis och jag passar på att pyssla lite medan de leker.
Jag vet inte var jag har fått den här idén från, men mina topp-3-inspirationer är: 
  • Änligen Hemma,
  • Philofix
  • Någon blogg 
I alla fall, om det är någon mer som vill fixa en liten lampa, så ska jag nu utförligt förklara hur det hela gick till:

Du behöver:
  • en lampa (exv. från IKEA),
  • muffinsformar (dessa är från Lagerhaus)
  • potatismjöl (1,5 msk)
  • socker (0,5 dl)
  • vatten (4dl)
  • Sladd för lampa (59kr på Claes Ohlson)
De 3 sistnämnda är till för det egengjorda tapetklistret, det går självklart bra att använda riktigt också, men detta är ett naturvänligt och billigt alternativ!

Börja med att blanda potatismjölet med hälften av vattnet till en jämn smet. Koka resten av vattnet tillsammans med sockret.
Ta av kastrullen när vattnet kokat upp. Häll i potatismjölsmeten i kastrullen, rör hela tiden! Hetta upp alltihop igen, rör! Häll sedan över allt i en annan skål, så svalnar det snabbare. När klistret är kallt är det bara att sätta igång!
Barnen ville gärna hjälpa till att veckla ut alla muffinsformar!
Sen är det bara att börja pensla och kladda. Lägg på en muffinsform i taget och pensla, både under och över.
Klar! Sen är det bara att hänga upp den på tork. Min hänger här just nu, så jag kan inte svara på hur lång tid det tar innan den är torr, men säkert ett dygn.

LYCKA TILL!

Ps. Bild på lampan när den är torr och upphängd kommer senare. Ds

2 kommentarer:

  1. snyggt och smart!!! den där idén ska jag minsann fila på! =)

    kram

    SvaraRadera
  2. vilken smart idé! det blev ju jättefint :)

    SvaraRadera