Besökare

söndag 5 december 2010

I'm dreaming of a white christmas...

Sitter och lyssnar på stämningsfull julmusik medan stora snöflingor dalar ner mot marken. Hoppas verkligen att snön ligger kvar till jul. Vi har köpt snöscooters till barnen i julklapp, så hoppas hoppas!

Idag är jag ensam hemma med Eneas, som fortfarande är sjuk. Erik och barnen är ute på gudstjänst och söndagsträff och ska sen vidare till våran hemgrupp (mindre smågrupper i församlingen som träffas regelbundet). Så ja, jag har hela dagen på mig att fixa här hemma. Vi får väl se hur mycket jag orkar och hur mycket som Eneas tillåter mig att göra. Har städat barnens rum hittills och ska väl i alla fall lyckats plocka lite i resten av lägenheten och diska också.

Igår hade jag inte trott att jag skulle få varken lust eller ork att pyssla, men så kollade jag in hos Underbara Clara och blev sugen på att göra hennes frostiga ljuslyktor. Sagt och gjort, jag letade fram några gamla syltburkar och barnmatsburkar. Diskade dem, plockade bort etiketterna och torkade dem ordentligt. Sen penslade jag insidan av dem med äggvita, hällde i strösocker och skakade om dem tills sockret fastat överallt. Jag virade också lite brunt snöre runt varje burk, för att få dem lite snyggare (rött snöre är säkert ännu finare, så jag kanske ändrar till det framöver). Ja, sen är det bara att låta dem torka, stoppa i värmeljus och tända dem. De blev jättefina, men jag skulle nog torkat bort socker som var längs gängorna eller var det heter. Där blev det så pass smalt så värmen gjorde att det sockret blev lite brunt. Men men, det gör inte så mycket. Så här blev de i alla fall:

Kölden biter i advent och vårt andra ljus blir tänt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar