Besökare

torsdag 16 december 2010

Pepparkakshus och mera julbus...

Det har varit fullt upp senaste dagarna så därför har jag inte lagt upp nåt på bloggen på ett tag, men nu så. I måndags var vi på Leas avdelning på förskolan och såg på luciatåg och igår var vi på Noels avdelning. Mycket duktiga båda två!

Igår började jag även med mitt pepparkakshus. Jag fick en fin bok om just pepparkakshus i julklapp av Erik förra året, så nu ville jag testa att göra ett av bokens fina hus.

Det tar ju så lång tid att göra ett pepparkakshus. Först ska rita av alla delar, sen klippa ut dem, sen kavla deg, sen skära ut alla delar och alla fönster, sen grädda, sen ha på kristyr o fönsterglas och sist sätta ihop det. Det är ju några moment kan man ju säga...men kul är det och fint blir det...förhoppningsvis.

Ett tips som jag snappat upp när det gäller pepparkakshusbygge, är att man kan lägga två grillpinnar i kanterna och kavla över degen och pinnarna. På så sätt får man skapligt jämnt utkavlat och det blir framför allt lagom tjockt.
Många fönster blev det...


Men dem kan man ju göra fina blommor av till exempel!


Nu ska jag fixa klart med julkorten eftersom de ska skickas senast idag, sen blir det städning och förhoppningsvis blir även pepparkakshuset färdigt. Återkommer om det!


Hej hej, tack för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar