Besökare

torsdag 16 december 2010

Pepparkakshus...check!

Ja, nu är jag äntligen klar med pepparkakshuset. Det tog lång tid, men jag är mycket nöjd med att det blev klart idag. Dessutom är alla julkort klara och ivägskickade, också skönt att checka av på att-göra-listan. Imorrn ska här städas färdigt, granen ska tas in och kläs och julpyntet ska fram.


Det gick åt en dubbel sats av kristyr till mitt hus. 2 äggvitor, lite ättiksprit och ca 1 paket florsocker. Vispas med elvisp tills det blir som på bilden, en "istapp" som hänger kvar när man drar upp visparna.
Jag hade på kristyren innan jag satte ihop huset, då var det lättare att göra de där riktigt pilliga sakerna bra. Efter det satt jag dit gelatinblad på insidan av alla fönster. Sen var det bara att smälta socker i stekpannan och sätta igång. När allt var ihopsatt, hade jag kristyr på alla husknutar och kanter runt huset. Sist tog jag lite florsocker i en tekula och snöade över huset. Det var svårt att fota under tiden som jag satte ihop huset, eftersom man måste jobba ganska fort när sockret väl är färdigt för att användas. Men här är lite bilder på det färdiga huset.

Huset snett framifrån
Husets baksida

Huset från sidan
Japp, bilder på huset när det väl är på plats i tomtelandskapet kommer senare.

Natti natti!

5 kommentarer:

  1. Jösses, vilket hus! Jag är grymt imponerad. Själva gjorde vi ett hus som blev både sprucket och snett, men vi får väl skryta med att vi gjort det från grunden istället ;)

    SvaraRadera
  2. Så snyggt det blev, impad över att du får kristyren så fin, jag tycker det är svårt. Bra jobbat!
    Kram Thessan

    SvaraRadera
  3. Så fint det blev, vi är så imponerade. Men du har ju en bok och några års träning : )
    Så roligt att följa din blogg, du är så duktig. En riktigt god jul till er alla. Hälsa hela familjen från oss. Kram fam Hansson
    Viktorias kommentar: "Mamma sånt måste vi ha"
    Kan jag komma på träning hos dig :)

    SvaraRadera
  4. Vilket jättesnyggt hus du har gjort. Blir man så duktig när man hållit på ett tag? Jag gissar på att det behövs en hel del talang med :)
    Vad smart att sätta dit kristyren innan du sätter ihop huset!

    SvaraRadera
  5. Oj vad fint! Vad duktig du är!

    SvaraRadera