Besökare

onsdag 21 december 2011

Julgodis!

I år gjorde jag julgodis ovanligt sent, men bättre sent än aldrig! Hade massa tankar innan, men när det blev lite stressigt slutade det med att jag bara testade ett nytt recept.

 
Det blev först traditionella  knäck. Sen gjorde jag bountybollar, som jag även gjorde förra året. Skillnaden blev bara att jag strösslade lite kokos på dem innan chokladen stelnat. Receptet på dessa har ni här. Till sist gjorde jag en variant av wienernougat som jag inte testat innan.
Recept på dessa kommer här:

100 g flagad mandel (eller så hackar du mandel, det funkar ju lika bra)
250 g nougat
125 g mörk choklad

Rosta mandeln i en torr stekpanna. Smält nougaten och chokladen och blanda samman. Rör ner mandeln i smeten. Häll antingen i formar (som lata jag gjorde) eller häll smeten i en form 20 x 20 cm och skär när det stelnat i avlånga bitar 1,5 x 3 cm.

Ja, idag har vi varit på Leas julavslutning och igår fick jag och min pluggkompis höra av vår handledare att uppsatsen var så pass bra att den kunde lägga fram nu. Hon tyckte att vi skulle ta jullov och det hade vi inget emot!

God Natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar