Besökare

söndag 11 december 2011

Årets husbyggen!

I helgen har vi tagit tag i årets pepparkakshusbak! Det brukar ta en heldag och så även detta år. Först fixade vi med barnens hus. Man trodde ju att det skulle gå så fort med tanke på att vi köpt färdiga delar just till deras hus. Tyvärr var flera av delarna trasiga i paketen, så det tog ett bra tag att laga dem innan de kunde ta tag i dekorationerna. Lea och Noel fick göra ett varsitt och då även välja vilken färg de ville ha på kristyren. Vi sa att vi kunde blanda till vilken färg de än ville ha. Gissa vad de valde...


Japp, blått och...


rosa! Till alla genusnördars förtret!

Själv ville jag göra ett liknande hus som förra året, med några små förändringar. Jag tänkte att jag skulle göra det lite mer likt vårt eget hus. Så med lite modifieringar blev delarna så här:
Sen var det "bara" att sätta ihop det. I år valde jag att använda limpistol till ihopsättningen. Rekommenderas, mycket smidigt och utan risk för att den vita kristyren sen blir ljusbrun som det kan bli av det smälta sockret. OBS! Rekommenderas inte till er som tänker äta upp huset efter jul (så, nej barnens hus sattes inte ihop med lim!)

Såhär blev det färdiga resultatet:

Ja, det var lördagens arbete. Idag har det varit julfest i kyrkan där alla barnen gick luciatåg, tittade på julspel och fick den traditionsenliga godispåsen (med clementin och skumtomtar!) från tomten! Mycket trevlig och mycket uppskattat! Såhär såg våra små kottar ut idag:


Ja, det var den här helgen i det stora hela. Hoppas ni haft en bra helg ni med!

Ha en fortsatt mysig tredje advent!

3 kommentarer:

  1. Superfina hus! Jag kanske vågar mig på en gavel på sin höjd ;)

    SvaraRadera
  2. Jättesnyggt! Jag skulle nog behöva lite tips på hur man gör med kristyren. I år blev det inte alls bra men jag vet egentligen inte vad jag gjorde för fel.

    SvaraRadera
  3. Så snyggt pepparkakshus!!! Jag vill med ha tips med kristyren, får inte till det alls bra.
    Kram Thessan

    SvaraRadera