Besökare

fredag 2 december 2011

Gran(n)t var det här!

Häromdagen tog Erik med sig pojkarna ut i skogen och plockade mossa och granris som jag hade beställt :-). Jag hade bestämt mig för att göra en krans till dörren, nu när jag äntligen har en riktig, fin o vit ytterdörr att hänga en krans på. På med trädgårdshandskarna och fram med grejerna bara.

Jag började med att ta en lite längre grankvist som jag böjde till en ring o virade ståltråd runt.

Sen var det bara att fästa små kvistar runt denna ring o fortsätta runt med ståltråden. Hade man varit extra duktig så hade man köpt en grön ståltråd som de alltid har i Äntligen Hemma, men en vanlig syns inte så jättemycket i alla fall.
Till sist virade jag lite lösa kvistar runt kransen med hjälp av ett rött band. Här hänger den på dörren  och otroligt nog har den än så länge hängt kvar, trots senaste dagars storm.
Kortet är taget på kvällen, vilket gör att det syns lite dåligt.
När kransen var klar hade jag fortfarande massor av granris kvar, så jag tog tag i ett till projekt. Sist jag var på Bra & Begagnat (en favvoaffär för övrigt), så köpte jag en ring i gjutjärn med små ljushållare på. Den tänkte jag att jag skulle fixa till lite och hänga över matsalsbordet.
Jag letade upp en grön ljusslinga och klädde ringen med den och med granris.


Till sist satte jag i röda ljus och hängde upp den. Med tanke på att vi inte har någon lampa över matsalsbordet blev det riktigt mysigt med denna så kallade ljuskrona. Svårt att fota dock, men mysigt här hemma i alla fall.
Ja, nu ska jag snart plocka fram lite godis och ostbågar och invänta Erik. Imorrn åker jag till Stockholm med kära mamma för lite julshopping. Mycket mycket mysigt ska det bli!

Ha en riktigt trevlig helg allihop, det ska jag ha!

3 kommentarer:

  1. Vad fint det blev med allt granris! Jag gillar verkligen ljuskronan. Tokfin!

    SvaraRadera
  2. Fint! Hoppas ni hade mysig Stockholmsshopping!

    SvaraRadera
  3. Vad vackert och juligt! Ljuskronan skulle jag gärna adoptera =)

    Kram Mirjam

    SvaraRadera