Besökare

lördag 26 mars 2011

Mormor Teklas drömmar

Min mormor Tekla bakade mycket och var väldigt duktig på det. När jag tänker på hennes bakverk så fanns det några tydliga favoritkakor, nämligen drömmar. Jag minns att jag för säkert 10 år sen försökte mig på att göra mormors drömmar. Det slutade med att jag tittade in i  ugnen och fann en enda stor platt dröm på plåten. Sen dess har jag aldrig försökt igen. Jag trodde att det var riktigt svårt att göra drömmar helt enkelt. 

Men så häromdagen när jag var ensam hemma med killarna och Eneas sov, så tänkte jag och Noel baka något. Av någon anledning kom jag och tänka på dessa drömmar och kände att det var dags att testa igen. Sagt och gjort, vi satte igång och vips var de klara. Jag hade inte mormor Teklas recept, men de blev alldeles lagom spruckna, lagom ljusa och riktigt goda! Precis som mormors var. Därför tänker jag hädanefter använda mig av dessa recept och kalla dem för Mormor Teklas drömmar! Förutom att de var goda så var de riktigt enkla att göra. Antagligen hade jag haft för gammalt hjorthornssalt när jag bakade dem sist. Så enkelt var det. Ibland blir man så trött på sig själv att man bara ger upp. Tänk så många kalas som jag haft under alla dessa år utan dessa goda kakor!
Här kommer receptet för er som vill prova:

Drömmar (ca.40st)
75 gram smör (rumsvarmt)
1 1/2 dl socker
1/2 dl olja utan smak (typ raps eller solrosolja)
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk hjorthornssalt
1 msk vaniljsocker

Sätt ugnen på 150 grader. Rör det rumsvarma smöret och sockret smidigt. Tillsätt oljan och rör smeten fluffig. Mät upp mjöl i en skål, tillsätt hjorthornssaltet och vaniljsockret och rör om med gaffel. Rör ner mjölblandningen i smeten. Dela degen i två delar, rulla till längder (ca 2 cm tjocka). Skär varje rulle i 20 bitar. Rulla bitarna till små bollar. Lägg dem på bakplåtspapper, ganska glest. Grädda i ugnen i ca. 15 min, tills de är blekt gula och spruckna. Klart!

Idag är jag hemma själv med barnen medan Erik jobbar på Willys. Aina (Eriks syster) kommer antagligen hit lite senare. Tänkte att vi kanske skulle baka nåt då. Om mindre än en vecka fyller Erik 30, och då måste det ju finnas fika. Som tur är så är jag ledig hela nästa vecka, så då ska här bakas.

Ha en underbar helg, det förtjänar ni alla!


3 kommentarer:

  1. Min mormor bakade också jättegoda drömmar och det är ju inte så svårt. Fast jag tror det är viktigt att man gör allt i rätt ordning. Jag har också misslyckats kan jag lova!

    Sv: Det underlättar en hel del med matlista när man bor på landet. Innan har min strategi varit att storhandla typ hela affären bara för att ha ett stort lager hemma men då är risken att mycket blir för gammalt och får slängas...

    SvaraRadera
  2. Emilia: Vi hade bakat dem för att ta med dem när vi skulle till er förra helgen, men nu är de uppätna ;-) Kan baka nya tills vi kommer nästa gång! Däremot har jag för mig att jag sett att du också bakat drömmar, eller minns jag fel? Kram

    SvaraRadera