Besökare

måndag 7 februari 2011

Efterlysning av recept!

Idag blir vår minsta son Eneas 11 månader! Kan verkligen inte fatta att han snart fyller 1 år! Så, nu har jag en månad på mig att baka kakor, bullar och fundera ut vilken tårta vi ska göra ett 1-årskalaset. Frysen är nästan tom på kakor efter alla julfestligheter, så det behöver verkligen fyllas på. Ja, som alltid finns det flera påsar med lussekatter och en burk med pepparkakor kvar, men jag tror att vi skippar dem nu.
Eneas som tittar på när storasyskonen badar!

Man har ju sina favoritkakor som man alltid gör när det vankas kalas, men jag tycker också att det är kul att prova lite nya sorter, som kan bli nya favoriter. Så, nu efterlyser jag era favoritkakrecept! Självklart kan det vara alla varianter av fikabröd. Småkakor, bakelser, pajer, cupcakes, tårtor, bullar osv. Jag kommer att försöka att testa så många av recepten som möjligt, och hinner jag inte alla innan Eneas fyller år, så väntar Eriks 30-årskalas i april. Alla recept som jag testar kommer att hamna på bloggen, så att alla som vill får se resultatet.

Jag hoppas verkligen att ni känner för att fylla på min receptbank, det vore så roligt!

Tackeli tack!

3 kommentarer:

  1. Hej Martina, Malin (Höggren) Gustafsson här.

    Jag hittade din blogg genom facebook, du kanske inte kommer ihåg mig men vi parallellklass på högstadiet och jobbade på Transcom för väligt länge sen.

    Jag har ett gott recept på en kaka som är som en brownie, här hemma är det mycket uppskattat : )

    185 g Smör
    185 g Mörk choklad
    3 ägg
    3,5 dl socker
    1,5 dl mjöl
    1,5 dl kakao
    2 dl hackad vit choklad
    2 dl hackad mjölkchoklad

    Sätt ugnen på 180 g.
    Smält smöret och den mörka chokladen i en kastrull.
    Rör ihop till en jämn smet och låt svalna.
    Vispa ägg och socker fluffigt och vänd ner choklad- och smörsmeten i äggblandningen.
    Sikta mjöl och kakao och rör ihop med resten av smeten.
    Tillsätt sedan den hackade chokladen.
    Häll smeten i en ca 20 cm, avlång, form som du klätt med smörat bakplåtspapper.
    Grädda i 25-30 min.
    Låt svalna och skär i fyrkanter.

    Lycka till och hoppas du vill testa receptet.

    SvaraRadera
  2. Hej Malin. Självklart kommer jag ihåg dig! Kul att du hittade hit. Ditt recept låter supergott och är absolut värt att testa! Håll utkik framöver, så dyker det säkert upp här på bloggen! Tack så mycket!

    SvaraRadera
  3. Malin Rödin14 februari, 2011

    Här är ett recept på en jättegod kexchokladpaj :)
    Har många recept.. kanske skriver något mer en annan dag!

    Ingredienser:
    3 st kexchoklad á 55g
    6 msk smält margarin

    150 gram blockchoklad
    4 msk vispgrädde
    1 tsk vaniljsocker
    3 st äggulor

    Gör så här:
    1.Krossa kexchokladen i matberedare. Blanda ner det smälta margarinet och rör om. Häll smeten i en smord pajform. Grädda i 175° i 6 min. Låt svalna
    2.Smält blockchokladen och blanda ned grädden (ej vispad)Rör ner vaniljsockret och äggulorna. (ta ut äggen innan, så de är rumstempererade)
    3.Bred över pajskalet. Låt stå kallt i kylen i 4 timmar

    Du kan ha vispad grädde eller vaniljglass till :-)

    LYCKA TILL!!

    SvaraRadera