Besökare

måndag 14 februari 2011

Barnens tankar kring existentiella frågor


Jag tycker att det är så kul att lyssna på barnens tankar kring de stora frågor som finns, såsom tankar kring livet och vad som händer efter döden, vem är Gud och hur ser det ut i himlen. Min 5-åriga dotter har under vissa perioder grubblat kring dessa frågor, medan vår 3-åriga son har lite mer enkla svar på vissa av dem.

Här kommer några kommentarer som jag lyckats skriva ner innan de glömdes bort:

LEA
Frågar mig om mina morföräldrar som båda är döda sen innan hon föddes.
- Är de i himlen?
- Ja, det tror i alla fall jag att de är.
- Finns det leksaker där?
- Ja, det vet jag inte, men det kanske det gör.
- Bra. Då tror jag att din mormor och morfar har det roligt i himlen!

Klättrar upp på en snövall och säger till Erik:
- Nu är jag högre än dig!
- Ja, det är du.
- Men...jag är inte högre än Jesus!

- Jesus måste ha väldigt många ögon, eftersom han kan se alla!

NOEL
Vi är ute och går längs vägkanten och plockar svamp. Efter en stund går vi förbi vår kyrka. Noel pekar på den och säger:
- Där inne bor Jesus. Men han är inte hemma nu.

Eneas har ju inte börjat prata än, men däremot tränar han som bäst på att lära sig gå. Än så länge är det med hjälp av sin lära-gå-vagn, men med den går det undan. Det vill säga om han inte, som på bilden nedan, krockar med påsar och annat som står i vägen.



Ha en fortsatt mysig Alla Hjärtans Dag! 
Ps. Jag tar fortfarande gärna emot recept i förra inlägget som ni tycker att jag ska testa! Ds. 

3 kommentarer:

  1. Jag håller på att klura på vilket recept du ska få. Det kommer :)

    Ha en mysig alla hjärtans-kväll!

    SvaraRadera
  2. Här kommer receptet på mina rödbetsmuffins:

    2 1/2 dl solrosolja (el. annan olja med neutral smak)
    3 dl strösocker
    4 dl fint rivna rödbetor
    3 ägg
    4 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 tsk bikarbonat
    1/2 tsk nyriven muskot el. en nypa torkad
    1 tsk kanel
    1/2 dl grovt hackade solrosfrön

    Glasyr: 300 g färskost (naturell)
    1 dl florsocker
    3 tsk vaniljsocker
    Några droppar pressad citron

    Vispa socker och olja vitt. Tillsätt rödbetor och äggen ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Fördela i 30 stora bullformar eller cca 15 muffinsformar. Fyll till 1/3. Grädda i 200 grader i ca 10-15 minuter. Låt svalna på galler. Vispa ihop glasyren och bred på när muffinsen svalnat. Går bra att frysa. Lycka till :)

    SvaraRadera
  3. Kul recept! Kanske passar bra till Eriks 30-årsfest, eller vad tror du? Nu är vi sjuka hela bunten så vi får väl se hur mycket man orkar baka framöver. Men lite ska det väl hinnas med hoppas jag. Kram!!

    SvaraRadera