Besökare

tisdag 4 januari 2011

Mediafasta och skafferifixeri!

Hoppas ni haft en bra start på det nya året! Här har vi varit väldigt trötta efter en hektiskt men trevlig julhelg. Erik o jag börjar vårt nya år med att mediafasta. Det innebär att vi avstår från Tv:n, tidningar, radion och datorn. Vi "fastar" i 2 dagar och tittar 1 dag osv i drygt 2 veckor. Självklart deltar inte barnen i denna fasta! Det här är något jag verkligen rekommenderar alla att prova. Vi älskar att sitta framför Tv:n och se ett bra program eller film, men när man inte "får", är det konstigt nog en väldigt befriande känsla . När man inte sitter framför datorn eller tv:n får man tid till att läsa, pyssla eller bara prata och umgås med varandra som par. Det är något som känns väldigt viktigt för oss, att få tid för varandra. Så i alla fall, idag mediafastar vi inte, så då kan jag göra ett litet inlägg här på bloggen.

Min svägerska Emilia är otroligt duktig på att sticka, virka, sy o pyssla o man blir riktigt inspirerad av henne. När jag häromdagen kollade in på hennes blogg så hade hon städat o fixat i sitt skafferi, något som jag inte gjort på länge här hemma. Så, sagt o gjort, jag tog tag i vårt skafferi i förrgår när jag ändå inte skulle sitta framför Tv:n. Helst skulle man såklart vilja ha ett sånt där fint skafferi som man kan gå in i med fina hyllor på väggarna. Typ en walkingcloset, fast ett skafferi. Så det skulle väl i så fall heta typ walkingpantry, eller? Jaja, nu har jag inget sånt skafferi, utan bara ett litet smalt. Men man får vara nöjd med det man har.

Före
Såhär bedrövligt såg det ut innan jag plockade ut allt för att slänga, sortera och organisera alla prylar.
När det blivit helt tomt, valde jag att klippa till bitar av vaxduk och lägga in på alla hyllor. Innan var det riktigt fula plastgolvtbitar på hyllorna, men jag tog ut dem och nitade vaxduken på dem. Blev mycket snyggare!
Efter
Trots att det fortfarande är väldigt mycket saker i detta skafferi, så är det betydligt mer organiserat och sorterat nu. Jag älskar burkar, gamla som nya, och här inne har jag verkligen använt många av mina fina burkar till formar, kryddpåsar, socker, kakao, bitsocker och massa annat. På skafferidörren hänger barnens Barbapapaförkläden som svägerskan har sytt. Japp, känns skönt att få lite snyggt o fräscht. Undrar bara hur länge det kommer att hålla sig så här, det återstår att se.

Tack o hej, kram från mej!

2 kommentarer:

  1. Kul att få inspirera till skafferiröj - så fint det blev!
    Lycka till med fastan!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle också behöva en mediafasta... Fint det blev i skafferiet :)

    SvaraRadera