Besökare

fredag 28 januari 2011

Några favoriter...

Första veckan i skolan är avklarad! Föreläsning, reflektion och seminarium om barns språkutveckling har den bestått av. Mycket intressant, men nu är det riktigt skönt med en ledig fredag tillsammans med hela familjen!

Förutom fina burkar, så samlar jag på fina kokböcker. Främst är det bakböcker, med allt från traditionella småkakor till avancerade tårtor och cupcakes. En del böcker innehåller bakverk som jag säkert aldrig kommer att baka, men som däremot är jätteroliga att titta i. Självklart har jag några favoritböcker när det gäller recept, men sen har jag också några favoriter när det gäller att bara titta i och njuta av de fina bilderna. Hittills har jag typ 25 stycken kokböcker, varav 2/3 är för bakning, men fler vill jag ha. Böckerna Söta saker, Kakfrossa och Kärleksmums är några av de kokböcker som ligger på önskelistan.

Tänkte att jag skulle dela med mig av några av favoriterna:

Bok nummer 1 är den som jag än så länge inte ha bakat nåt ur än. Däremot är det den absoluta favoriten att bara sitta och titta i. Underbara bilder att njuta av! Jag fick den av Erik på mors dag för några år sen efter att jag pikat att jag ville ha den och att den passade perfekt som mors dag-present...
Visst hade jag rätt?


Bok nummer 2 är min favorit när det gäller att baka. Boken är gjord av Johanna Westman som gjort en del barnprogram. Boken är riktad till barn, med enkla förklaringar och roliga bilder. Trots min mogna ålder älskar jag den här boken och eftersom den innehåller några av mina favoritkakor, så används den flitigt. Att det är supertydliga instruktioner i boken gör det dessutom nästintill omöjligt att misslyckas med sin kaka.
Jag har även Johannas böcker Julgodis och I Världen, också de är väldigt bra!
En av mina favvokakor är dessa bondkakor!
Bok nummer 3 är en bakbok där Mia Öhrn tagit klassikerna och satt sin egen prägel på dem. Bilderna är tagna på ett sätt så att det ser ut som det är från en gammal hederlig kokbok, jättemysiga!

En rolig detalj i boken är att det finns små faktarutor här o var där man kan läsa om bakgrunden till en viss kaka
Ja, nu blev man ju sugen på att baka igen. Inte så långt kvar tills Eneas fyller 1 år och till dess ska här bakas! Men innan dess har jag tänkt att baka och ta med mig kakor till min nya arbetsgrupp i skolan. Kakor piggar ju upp den allra tråkigaste arbetsuppgiften. Det är i alla fall min åsikt!

HA EN MYSIG FREDAG!

2 kommentarer:

  1. Jag har också Mia Öhrns bok. Jag älskar den. Massor av roliga och användbara recept och fina bilder. Den absoluta favoriten är äppelkaka med kardemummasmulor. Har du inte testat så gör det! kram

    SvaraRadera
  2. Kul! Nej den har jag inte testat, får väl ta och göra det nån dag. Kram kram!

    SvaraRadera