Besökare

tisdag 9 augusti 2011

Det ska börjas i tid!

Häromdagen när vi väntade på att våra vänner från Habo skulle komma, tänkte jag att jag skulle baka nåt enkelt ihop med barnen. Jag tog fram min nya kokbok 'Blixtkakor' och letade upp ett av de enklaste och snabbaste recepten. Himlen var mörk och regnet öste ner utanför fönstret. Det var en nästan en lite mysig höstkänsla över vädret. Eller som Lea uttryckte det; "det känns nästan som julafton". Ganska bra betyg för en bakstund!

Det ska börjas i tid! Eneas älskar redan, liksom sin bror, att vara med och baka och hälla ingredienser i skålen. Delad bakglädje är dubbel bakglädje! Så tänker vi!
Han har bara "smakat lite" av mjölet.
Tyvärr gjorde detta mysiga väder att strömmen strulade lite, så när kakan skulle gräddas var ugnen fortfarande kall. Senare framåt kvällen var det fixat och alla fick smaka på våra chokladkakor.
Här kommer receptet för er som vill baka nåt enkelt, snabbt och mycket uppskattat (speciellt hos barnen!):

  • 175 g smör
  • 2,5 dl socker
  • 2 msk vaniljsocker
  • 4 msk kakao
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
Rör smör, socker och vaniljsocker poröst. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och tillsätt detta i smeten. Rulla sen ut degen i i fingertjocka längder. Grädda i ugnen på 175 grader i ca. 10 min. Skär i rutor medan de är varma.

Jag som ville att det skulle gå ännu fortare, valde att platta ut hela degen på ett bakplåtspapper och sen skära i rutor. Detta tips har jag fått från min svägerska. Hur smidigt som helst! Brukar även göra så med kolakakor. Så slipper man att försöka göra dessa långa maskar som alltid ska spricka. Dessutom räcker det med en plåt, annars krävs det flera eftersom de flyter ut en del.

Kram på er!





2 kommentarer:

  1. härligt!! vi har oxå bakkalas här ibland med varierande resultat. MEn dom älskar det båda två! =) Dom där kakorna såg ju inte dumma ut, ska testa. Och TACK för tipset att platta ut hela degen på en plåt. tycker alltid det är så joxigt att göra längder som sedan spricker osvosv. ska klart testas nästa gång!
    Hoppas allt är bra med er i ert nya fina hus!
    Stor kram!

    SvaraRadera