Besökare

fredag 7 december 2012

Återvinning!

Fick för mig att göra en gammal klassisk återvinning av ljus, som jag inte gjort sen jag var liten. Varje år får jag över massor av vita ljusstumpar efter adventsljusstakar och kandelabrar efter julens alla mysiga stunder. Det är hur enkelt som helst att återanvända dessa och göra ljuslyktor av dem istället.

1. Smält dina ljusstumpar i en kastrull på spisen och fiska sen upp alla vekar.

Dessa stumpar räckte till en av glasburkarna, så jag gjorde detta moment 2 gånger

2. Fiska upp vekarna!


3. Häll ljusmassan i glasburkar. Sätt i en veke. Jag använde påsklämmor för att hålla veken centrerad och på plats.
Vet inte varför ljusmassan blev gul när den smälte, men så fort det stelnat blev den vit igen.
4. Tillsätt lite doftolja (om man vill). Jag använde en olja som jag köpt på Indiska som heter Cozy Christmas.

5. Låt stelna i ett par timmar! Dekorera lyktorna. Jag satte bara dit ett enkelt band runt ena ljuset. Tror att jag kanske ska knyta ett rött band runt det andra, så att även det blir lite finare.

6. Tänd dina ljus och mys!

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag lite impad ;)
    Smart att även använda de gamla vekarna. Det här får jag kanske ta och prova om det blir tid till det innan jul :)

    SvaraRadera