Besökare

lördag 15 december 2012

Årets julgodis!

Jag tänker inför varje år när det gäller julgodis, att det finns så mycket man vill göra. Men, som alltid, räcker inte tiden till för att kunna göra ALLT. Jag har i år valt ut favoriterna och testat en nyhet (för mig:-)

Först blev det knäck. Ingen jul utan detta söta, klibbiga och otroligt goda julgodis! Jag gjorde ett gäng vanliga knäck, med mandel i, och ett gäng med hackad polka och några droppar pepparmyntsolja i.

Sen blev det weinernougat. Smidigt att portionera ut i ischokladformar, så man slipper allt jobb med att klä in varje bit i papper. Receptet på dessa praliner hittar du här!

Ett annat måste är hemmagjorda Snickers, som är lite av en blandning av godis och kaka.
Receptet på dessa otroligt härliga godiskakorna hittar du här!

Nyheten för i år blev mintchokladfudge med mandel. Efter några försök fick jag till en, inte så snygg kanske, men riktigt god fudge.
 

  •  2 dl grädde
  • 3 dl socker
  • 50 g smör
  • 0,5 dl kakao (eller lite mindre, enligt min smak)
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 dl mandel (hacka!)
  • Några droppar pepparmyntsolja (det la jag till, för att jag älskar mint, men det måste ju inte ha i)
Koka ihop grädde och socker, tills smeten klarar kulprovet. Rör sedan i vaniljsocker, kakao, mandel och smör. Rör raskt ihop detta tills smöret smält helt. Häll i en form med bakplåtspapper. Storleken på formen beror på hur tjocka du vill att fudgebitarna ska bli. Ställ kallt och skär sen upp i bitar. Klart!

 Ja, då var det inte långt kvar till jul nu! Idag har jag påbörjat arbetet med pepparkakshuset, återkommer om det framöver. Imorgon blir det julavslutning i kyrkan och sen ska Erik ge sig ut o hugga gran. Vi får väl se om snön smält bort tills dess. Vore ju otroligt trist om snön försvann nu när vi haft det så idylliskt och fint under hela december. Håller tummarna för att kylan kommer tillbaka!

Trevlig kväll!!




1 kommentar:

  1. Vad gott med julgodis! Jag har bara gjort rocky road än så länge men har planerat att i alla fall göra snickerskakor också. Ser fram emot att få se pepparkakshuset :)

    SvaraRadera