Besökare

lördag 19 november 2011

Bara en vecka kvar...

Om bara EN vecka är det första advent! Kan inte fatta att hösten gått så fort! Ska bli så mysigt att få julfixa här hemma!

När man ska börja fundera över julpynt inser man hur stort det här huset är! Istället för 5 fönster som vi hade i lägenheten har vi nu 13 (!). Inte för att man måste ha ljusstakar och julgardiner i alla fönster, men nästan i alla fall. Det innebär att vi har handlat en hel del grejer inför den här julen, men det är ju roligt också. Här hemma har jag gjort en lista på allt jag ska/vill hinna med innan jul. Städa, tvätta golven, tvätta fönstren, baka fler pepparkakor, baka lussekatter, julkakor, julgodis, baka pepparkakshus, göra en grankrans till ytterdörren osv.

Jag har redan tjuvstartat med lite adventsfix. Jag har bland annat bakat sirapskakor med kanel.
Jag antar att ni redan har ett recept på sirapskakor (eller kolakakor som en del kallar dem). Gör vanliga kakor och tillsätt nån matsked kanel, så blir de genast lite juligare!


Sen har jag testat så att de nya julgardinerna till köksfönstret passade och gjorde sen juliga vimplar som jag hängde upp också. Ljusstaken får däremot vänta till nästa helg innan den tar plats där.


Vimplarna gjorde jag så samma sätt som de jag gjorde i somras till lekstugan (se tidigare inlägg). Jag klippte ut vimplar i scrapbookingpapper och satte fast på vitt paketsnöre. Mycket smidigt och enkelt. Ett pluss med att göra i papper istället för tyg (utöver tidbesparingen ) är att vimplarna hänger rakt och inte viker sig när de hänger som i en båge.

Hoppas ni har en skön helg, fortsätt i så fall med det!

2 kommentarer:

  1. Asså, jag följer ju din blogg jämt, å det är så kul att se hur ni har det i livet. Men jag måste erkänna att jag såååå ser fram emot dina julinlägg. Blir så inspirerad av dina idéer så jag har gott hopp till den här julen. ;) mer ert nya hus å allt. Jag längtar tills de drar igång!! ;)
    Stor kram till sig och din fina familj!

    SvaraRadera
  2. Fina vimplar och kakorna ser ljuvligt goda ut :)

    SvaraRadera