Besökare

söndag 29 juli 2012

Cupcakes!

Under juli månad har vi under helgerna ett café som kyrkan driver. Förra helgen skulle jag och Erik vara med och jobba där och inför detta fick jag förfrågan att baka cupcakes som vi skulle sälja på söndagen. Har många gånger tänkt att jag skulle testa att göra dessa fina muffins, men faktiskt aldrig gjort det förrän nu. Det var inte så svårt och de blev riktigt goda.

Jag gjorde två varianter; vaniljmuffins med hallon i och med hallonfrosting på och chokladmuffins med kakao/chokladbitar i, med moccafrosting på.

Jag bakade de olika muffinsen några dagar innan och fryste in dem. För att få fin form på dem så använde jag en muffinsplåt.




När jag skulle göra klart dem med frosting, så tog jag fram dem så att de nästan tinat helt innan jag spritsade på dem. Jag antar att ni redan har ert favoritrecept på muffins, så jag skriver inte det receptet här. Däremot tänkte jag skriva vilka recept jag använde för frostingen för er som är intresserade att testa.

                  Hallonfrosting: (till ca12-14)

100 g hallon
   100 g färskost
         50 g smör (mjukt)
                300 g florsocker (5 dl)
                                1 tsk vaniljkrämspulver (marsan)


Tina hallonen om de är frysta och mosa. Sila av kärnorna genom en finmaskig sil med baksidan av en sked. Vispa färskosten och smöret med florsockret, till det blir vitt och pösigt. Tillsätt marsanen och droppa i hallonpurén lite i taget under fortsatt vispning. För en lite starkare rosa färg kan man tillsätta ett par droppar röd karamellfärg. 


Spritsa frostingen på dina muffins. Dekorera med vad du tycker passar. Jag hade strösselflingor av vit choklad till mina.



Moccafrosting: (till ca.12-14)
60 gram smör
 5 dl florsocker
       2 msk varmt kaffe
           100 g philadelphiaost
      2 tsk vaniljsocker
                       kakao efter behov

Vispa ihop smör och florsocker till en mjuk smet. Tillsätt osten och sedan vaniljsockret, kakaon och kaffet. Vispa till en jämn och slät smet. Spritsa på muffinsen. Dekorera. Jag använde strösselkulor av vit, ljus och mörk choklad till mina.


Såhär såg de ut när de sedan såldes på vårt café:

Idag ska vi få besök av några vänner. Grillning och trevligt sällskap väntar innan min sista semestervecka inleds imorgon. Ska njuta så mycket jag bara kan! Ha en härlig söndag!


1 kommentar:

  1. Vilka fina cupcakes! kan tänka att de smakade bra också :)
    Hoppas du har en härlig sista semestervecka!

    SvaraRadera