Besökare

tisdag 21 februari 2012

Host host...

Barnen är sjuka och hostar i kapp. Idag har även jag känt mig hängig på jobbet och känner mig tung i bröstet och öm i halsen. Vi får väl se om det stannar där eller om jag hoppar på grabbarnas feber/host-sjuka.

För övrigt jobbar jag på och har jättekul på jobbet med alla sköna barn och härliga kollegor. Inskolningarna är klara och barnen har börjat anpassa sig mer och mer, vilket är otroligt skönt. Man blev ganska seg i huvudet av att höra barn skrika och tjuta hela dagarna.

Här hemma ser jag fram emot att ta tag i lite vårfix framöver. Ska sy nya gardiner till vardagsrummet och tycker att det är kul att matcha o greja med lite vårfärger när solen börjar titta fram och snön smälter.

Har nyligen tömt frysen på alla gamla kakor som legat i små burkar sen jul. Tänker fylla på med nytt inför Eneas 2-årsdag i mars så då måste man göra plats i frysen. Härom veckan bakade jag nougatrutor för att göra slut på nougaten som jag hade kvar i kylen. De var så goda att de inte hann ligga mer än några dagar i frysen. Visserligen gjorde jag bara en halv sats, men ändå.
 

Här kommer receptet på dessa delikatesser:

Ca 40 rutor

300 g smör
9 dl havregryn
2 dl hackad sötmandel
1 tsk bakpulver
2 dl socker
1 ägg
200 g nougat

Smält smöret i en kastrull och rör i havregrynen. Låt det stå och dra en stund till havregrynen blivit mjuka. hacka mandeln och blanda med bakpulver och socker. Vispa upp ägget och vänd ned i mandelblandningen. Rör ned detta i havregrynen och rör till en jämn massa. Tryck ut i en långpanna, klädd med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i ca. 15 minuter. Hyvla nougaten över den varma kakan och gör sen mönster med en gaffel. Låt svalna helt innan du skär den i bitar.

Nu är klockan snart 21 och jag skulle tro att jag inom snar framtid ska tänka på refrängen.

Kram och god natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar