Besökare

torsdag 22 september 2011

Kom inte på nån bra rubrik...

Hej kära vänner!

Det har varit extremt mycket sista tiden och kommer vara så under några veckor till. Detta påverkar självklart mitt bloggande. Utöver allt med Eneas och hans återhämtande, så har jag praktik i en förskoleklass nu som tar mycket tid och energi. Under tiden som jag praktiserar ska jag även skriva en 10-sidors hemtenta. Känns sådär motiverande. Jag är så trött och ser otroligt mycket fram emot att det ska ha gått sissodär 3 veckor och allt detta är över.

Men lite roliga saker har det ändå varit också. Förra helgen var min bror och hans dotter Tekla-li här. Hon är bara några månader yngre än Lea och de leker otroligt bra ihop. Det är så kul att se dem tillsammans för man skulle aldrig kunna gissa att de bara ses några gånger om året. De tar vid där de sist slutade, typ. Den här gången fick även Noel vara med hela tiden, vilket tyder på att även han håller på att bli stor. Här sitter de på morgonen allihop framför tv:n. Tekla-li har dessutom lärt Lea att virka, vilket var mycket uppskattat!
På söndagen kom även min moster och morbror (Tack så mycket för kortet!). Vi lagade middag åt allihop och trängde ihop oss vid köksbordet. Det gick faktiskt ganska bra att sitta 10 stycken runt det!
Inget superbra kort tyvärr
Till efterrätt bakade jag äppelpaj på årets sista äpplen från trädgården.
Hann aldrig få nån bild på pajen när den var färdig, men god var den
Ikväll har vi haft några gäster från församlingen hemma. Vi brukar samtala, be och äta kvällsmat tillsammans. Jag hade även bakat en kladdkaka med tryffelkräm på. Jag hade aldrig testat den innan, men den blev riktigt god tyckte jag. Så den kommer jag säkert att bjuda på nån mer gång framöver.
Receptet på tryffelkrämen kommer här:
  • 3/4 dl grädde
  • 1 msk smör
  • 1,5 msk florsocker
  • 1 msk strösocker
  • 100 g mörk choklad
Koka upp grädde,smör, florsocker och strösocker.Ta sen av kastrullen från spisen och rör ner chokladen. Blanda till en jämn smet och bred ut den på kladdkakan (som ska ha svalnat). Förvara den i kylen farm till servering.

Jag valde att göra krämen med mörk choklad med mintsmak och det blev supergott. Om man som jag älskar mint, så är det ett hett tips. Annars kör man på vanlig mörk choklad eller med nån annan smaksättning såklart.

Nu ska jag gå och lägga mig. Imorrn är det praktik med gympa direkt kl.8. Sen är det helg. Hoppas på att det blir en någorlunda lugn helg, så att man hinner vila upp sig inför nästa vecka. Då ska jag ha helhetsansvar hela veckan. Självklart är jag inte ensam i klassen, men det är jag som håller i alla aktiviteter. Ska bli kul.

Ha en skön helg allihop!

Ps. Vi har hittills fångat tre råttor här hemma. Det är härligt att bo på landet...för det mesta!



1 kommentar:

  1. Tekla-Li var mycket nöjd med besöket och hade massor att berätta när hon kom hem! Nästa gång hoppas jag och Eliam att vi ska kunna följa med ;)

    SvaraRadera